Prowadzenie działalności gospodarczej w erze internetu wydaje się łatwe. Szukając klientów nie musimy wcale ograniczać się do naszej dzielnicy czy miasta. Dzięki globalnemu zasięgowi sieci internetowej możemy pozyskiwać klientów z całego kraju. Szczególnie uprzywilejowane są tutaj firmy handlowe, które muszą zadbać o sprawną sieć dystrybucji sprzedawanych produktów. Jednak zarówno w przypadku firm handlowych jak i usługowych cały proces zaistnienia w cyfrowym świecie rozpoczyna się od takiego samego kroku.
Tym pierwszym krokiem jest stworzenie firmowej strony internetowej. Jednym z rozwiązań jest skorzystanie z popularnych systemów zarządzania treścią. Co to takiego? Jest to oprogramowanie, które umożliwia stworzenie strony bez znajomości żadnego języka programowania. Najpopularniejsze systemy zarządzania treścią są używane przez miliony internautów na całym świecie. Z takiego rozwiązania korzystają bardzo często strony internetowe dla firm. Dzięki takiemu oprogramowaniu można stworzyć stosunkowo małym kosztem na przykład profesjonalny sklep internetowy. Jednak własna strona to dopiero początek drogi do sukcesu. W początkowym okresie właściciel strony może przeżywać ciężkie chwile. Może się okazać, że witryna odwiedzana jest wyłącznie przez rodzinę i znajomych.
Jak szybko pozyskać klientów? Biznes prowadzony w świecie wirtualnym nie różni się pod tym względem specjalnie od tradycyjnego. Idea jest taka sama. Trzeba zainwestować w reklamę prowadzącą do szybkiej rozpoznawalności firmy na rynku. Marketing w świecie wirtualnym opiera się na obecności w wynikach wyszukiwania dostarczanych przez wyszukiwarkę Google. Początkujący biznesmen musi wczuć się w rolę swojego potencjalnego klienta. Taki klient wchodzi do internetu i wpisuje do wyszukiwarki określoną frazę. Fraza taka składa się najczęściej z nazwy towaru lub usługi połączonej z nazwą miasta klienta. Firmy, które wyświetlają się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania mogą liczyć na popularność wśród internautów. Jak się tam znaleźć? Receptą jest skuteczne pozycjonowanie. Pod tym terminem kryje się zestaw procesów mający na celu przekonanie robotów wyszukiwarki, że pozycjonowana strona jest przydatna i wartościowa dla internauty. Słowem kluczem jest tutaj przydatność. Jeżeli mówimy o obecności w sieci to nie powinniśmy myśleć wyłącznie o reklamie. Trzeba zadbać również o to, żeby nasza strona dostarczała użytkownikom przydatnych informacji. Można to osiągnąć na przykład dzięki pisaniu bloga z poradami dotyczącymi profesji, którą się zajmujemy. Taki blog, który będzie odpowiednio często aktualizowany zostanie z pewnością zauważony w sieci. Opisane powyżej sposoby zaistnienia w sieci mają jedną podstawową wadę. Są czasochłonne. Co robić w przypadku, kiedy zależy nam na czasie? Odpowiedzią jest płatna reklama firmy w wyszukiwarce. Należy jednak do tematu podejść z rozwagą. Wykupienie miejsca na górze wyszukiwarki w przypadku popularnych fraz może być bardzo kosztowne. Dlatego należy mieć na uwadze frazy niszowe. Takie, które są wpisywane znacznie rzadziej, ale przez internautów bardziej zdeterminowanych do zawarcia transakcji.